Digitaalisen tietojenkäsittelyn ja tekijänoikeusjärjestelmän suhde on puhuttanut vihreitä viime kuukausina. Ei ihme, sillä yhtä radikaalia tiedonvälityksen ja kulttuurin murrosta ei ole koettu sitten vuoden 1436, kun Johannes Gutenberg rakensi ensimmäisen painokoneensa.
Ainoana erona Gutenbergin aikaan on se, että tällä kertaa kaikki tapahtuu paljon nopeammin; yhteiskunnan rakenteet muuttuvat vuosikymmenissä vuosisatojen asemesta. Ensimmäisten tietokoneiden keksimisestä ei ole vasta kuin runsaat 60 vuotta!
Painokone romahdutti teoskappaleiden kopiointikustannukset murto-osaan aiemmasta. Samalla kirjoja käsin kopioineet kirjurit jäivät työttömiksi ja kopioinnilla tuloja hankkineiden luostareiden talous heikkeni.
Kopiointikustannusten lasku mahdollisti myös aivan uudenlaisia medioita ja niiden ympärille syntyneitä sosiaalisia ilmiöitä ja kulttuuria. Ennen painokonetta sellaiset mediat kuin sanomalehdistö tai populaarikulttuuri olisivat olleet mahdottomia. Ilman painokonetta ei olisi ollut toimittajia eikä kirjailijoita.
Kirjapainon keksimisestä vei vajaat 300 vuotta ennen kuin eri intressiryhmien, kirjoittajien, kustantajien ja kuluttajien oikeuksien tasapaino löytyi. Englannissa säädettiin ensimmäinen varsinainen tekijänoikeuslaki, ns. Annen asetus vuonna 1709.
Annen asetusta seurannut tekijänoikeuslainsäädäntö ja sen varaan syntyneet mediateollisuuden liiketoimintamallit perustuivat kahdelle perusolettamalle: teoskappaleiden kopiointi on edullista, ja kopiointia on mahdollista kontrolloida keskitetysti. Tieto- ja viestintäteknologian kehityksen myötä kumpikaan näistä periaatteesta ei enää päde. Teosten kopiointi ei ole edullista vaan ilmaista, ja jokainen nettiin kytketty tietokone on potentiaalinen massamedia, jonka kontrollointi on mahdotonta.
Kuten vajaat 600 vuotta sitten, jälleen tarvitaan uusia pelisääntöjä, mutta tällä kertaa meillä ei ole 300 vuotta aikaa odottaa niitä.
Perinteisillä tekijänoikeuksilla rahaa tekevä sisältöteollisuus on valitettavasti keskittynyt vastustamaan teknologian kehitystä sen sijaan että se olisi etsinyt uusia toimintatapoja. Mieleen tulee Tanskan muinainen kuningas Knuut II Suuri, joka antoi kantaa valtaistuimensa meren rantaan ja käski nousevaa vuorovettä pysähtymään sen sijaan että olisi opetellut uimaan.
Sisältöteollisuuden taloudellista voimaa kuvastaa sen vaikutusvalta lainsäädäntöön. Esimerkiksi kopiosuojausteknologioista käytävä julkinen keskustelu rinnastuu laissa vakavuudeltaan lapsipornon levittämiseen ja uskonrauhan rikkomiseen. Rangaistusasteikkokin on sama kuin ostettaessa seksiä alaikäiseltä. Sen sijaan kuluttajansuojaviranomaisia ei edes kuultu, kun tekijänoikeuslakia säädettiin.
Vaatimukset laittoman verkkojakelun lopettamisesta edellyttäisivät toteutuessaan absoluuttista tietoliikenteen valvontaa ja kontrollia. Viranomaisten (asianosaisille ei saa antaa tutkinta- saati tuomiovaltaa) tulisi siis seurata kaikkien kaikkea tietoliikennettä. Koska netissä kulkevan "paketin" päältä on mahdotonta nähdä, onko sen sisältö laillista vai laitonta, viestit tulisi myös avata ja analysoida eli tietoliikenteen salaus ja suojaus olisi kiellettävä. Se taas vaikeuttaisi muun muassa kansainvälistä rahaliikennettä ja kansainvälisten yritysten toimintaa.
Kiina on yrittänyt kontrolloida maan rajat ylittävää sähköistä tietoliikennettä, mutta edes 30.000 kiinalaista nettipoliisia ja miljardien eurojen investoinnit valvontateknologiaan eivät ole estäneet kansalaisoikeusaktivistien tietoliikennettä. Samat teknologiat, jotka suojaavat pankkien ja yritysten tietoliikennettä, ovat välittäneet meille tietoa esimerkiksi tiibetiläisten ja uiguurien tilanteesta.
Kiinan viranomaiset ovatkin esittäneet valvontaohjelmistojen pakollista asentamista kaikkiin kiinalaisiin tietokoneisiin. Se olisi ainoa edes teoriassa toimiva tekninen ratkaisu, jolla laiton nettijakelu saataisiin kuriin. Mutta olisimmeko me todella valmiita uhraamaan yksityisyytemme ja ilmaisun vapautemme siitä hyvästä?
Myöskään vaatimukset nettiyhteyden katkaisemiseksi rangaistuksena eivät oikein istu länsimaiseen, demokraattiseen yhteiskuntaan: nettiyhteys ei ole etuoikeus vaan perusoikeus. Korkein hallinto-oikeus on tulkinnut asiaa tähän suuntaan vuonna 2005 päättäessään, että kunnan on korvattava vammaiselle modeemi vammaispalvelulain tavoitteiden toteuttamiseksi. Itse asiassa ensi vuoden heinäkuusta lähtien jokaisella suomalaisella on oikeus päästä kotoaan nettiin vähintään yhden megan laajakaistayhteydellä.
Nettiyhteyden katkaiseminen olisi hyvin poikkeuksellinen rangaistus, koska se sulkisi ihmisen palveluiden ja sosiaalisten verkostojensa ulkopuolelle. Yhtä hyvin voitaisiin kieltää puhelimen tai sähkön käyttäminen tai vaikkapa jalkakäytävällä käveleminen rangaistuksena liikennerikkomuksesta.
Valitettavasti julkinen ja poliittinen keskustelu pyörii edelleen tämän vuosikymmenen kysymyksissä kuten vertaisverkkopiratismissa tai musiikkipuhelinten hyvitysmaksuissa sen sijaan että etsittäisiin vastauksia lähivuosien haasteisiin. Kun sisällöt siirtyvät 2010-luvulla verkkoon eli pilveen ja sisältökauppa muuttuu sisältöpalveluiksi, kaikki pelisäännöt menevät uusiksi. Spotify, Kindle ja Tvkaista ovat vasta alkua! Esimerkiksi hyvitysmaksujärjestelmältä katoaa oikeutus, kun sisältöjä ei enää kopioida omille muistivälineille, vaan käytetään suoraan verkosta.
Jäljelle jäävät vain ne yritykset, jotka sopeutuvat muutoksiin ensimmäisinä. Moni media-alan yritys tulee kaatumaan, ja moni sisältöjen tekijä, kirjailija, muusikko ja elokuvataiteilija menettää julkaisijan ja jää tyhjän päälle.
Suomi ja maailma tarvitsee uuden, digitaalisen ajan tekijänoikeusjärjestelmän. Sen ensisijaisena tavoitteena tulee olla sisältöjen tuotannon ja käytön maksimointi. Teokset eivät voi tulevaisuudessa jäädä tekijänoikeuksien alle pölyttymään.
Mallia voidaan ottaa patenttijärjestelmän historiasta. Patenttijärjestelmän alkuperäisenä tavoitteena oli nopeuttaa uusien keksintöjen leviämistä, jotta ne hyödyttäisivät yhteiskuntaa mahdollisimman paljon. Keksijöille annettiin kohtuulliseksi määräajaksi yksinoikeus uuden idean käyttöön vastineeksi siitä, että keksintö dokumentoitiin ja julkistettiin. Valitettavasti patenttijärjestelmä on sittemmin kääntynyt alkuperäisten ihanteidensa irvikuvaksi, kun suoja-aika on pidentynyt, ja teknologian kehitys nopeutunut.
Meidän tulee myös löytää uudelleen vuosisatojen kuluessa kadonnut oikeuksien tasapaino tekijöiden, kuluttajien ja heidän välissään bisnestä tekevien tuottajien, markkinoijien ja jakelijoiden välillä. Eikä sitäkään sovi unohtaa, että tietoyhteiskunnassa sisältöjen kuluttaja on yhä useammin myös sisällöntuottaja, ja päinvastoin.
Viisaita sanoja! Mutta sen jälkeen kun
luin toisen vihreän eli Heli Järvisen
mielipiteen asiasta. En pysty millään
enään äänestämään vihreitä, ennen kuin
te päätätte mikä on kantanne asiaan.
Pahoittelen jo valmiiksi mutta nämä
asiat on niin tärkeitä itselle ja
huonosti ymmärrettyjä politiikassa, että
omaa ääneni ansaitseva puolue tarvitsee
siihen yhtenäisen kannan että voin sen
jäsentä äänestää.
Jo 10v vihreitä äänestänyt (30.10.2009 13.53)
Kannan pohtiminen on työn alla. Itse
asiassa suuressa osassa kysymyksistä
ollaan samaa mieltä, vaikka se voi näitä
lukiessa yllättää.
Jyrki J.J. Kasvi (30.10.2009 14.00)
Käsityksiään copyright/ copyleft teeman
suhteen voi paloitella ja uudelleen
järjestää katsomalla Brett Gaylorin
dokkarin Rip: A Remix Manifesto. Tuli
YLEltä muinoin.
http://films.nfb.ca/rip-a-remix-manifest
o/
D. Ramlösa (30.10.2009 20.05)
Tekijänoikeuskeskustelu rajoittuu
valitettavan usien laittoman
vertaisverkoista latailun tasolle,
vaikka kysymys on paljon suurempi.
Määrittelemällä tekijänoikeudet
uudelleen kulttuurin, tasa-arvon ja
luovuuden ehdoilla on mahdollista
edistää hyvinvointia monella saralla.
Jos asiaa tarkastellaan kapea-alaisesti
talouden näkökulmasta, nykyiset
länsimaiset tekijänoikeudet ovat suuri
taakka tuottavuuden ja tehokkuuden
kasvulle.
D. Ramlösa (30.10.2009 20.19)
Ongelma aiheessa on lähinnä se, että
piratismia käytetään jo perusteluna
oikeusvaltion periaatteiden murtamiseen
ja perusoikeuksien kaventamiseen.
Kysymys onkin se, luovummeko
perusoikeuksistamme vain siksi, että
pennut imuroivat musiikkia ja elokuvia
netistä?
Ari Heikkinen (30.10.2009 22.28)
2010 heinäkuuksi on luvattu mega
kaikille.
MUTTA, jos käytät yhteyttä täydellä
kaistalla tunnin päivässä joka päivä,
niin yhteytesi nopeus laskee
matelutasolle.
Otapa Jyrki selvää Digitan omistamasta
verkosta (Sonera myy 450 verkkoa).
Sonera toimivat laajakaista ADSL kuparit
pois ja myy 450 verkon "langatonta
laajakaistaa", joka on "yhtä hyvä tai
nopeampi" kuin entinen ADSl.
Nopeudesta viis. Jos kaistaa käyttää 5Gt
kuussa, niin enää ei ole laajakaistaa.
Ranskalainen malli on jo suomessa.
Paljon rankempana.
Otahan asia haltuun ja laske kuinka
paljon kolmihenkinen perhe saa käyttää
megan liittymää per päivä per lärvi,
ettei laajakaistaa viedä pois.
Näin meillä suomessa, monopolien
luvatussa maassa.
ex-vihreä (31.10.2009 01.29)
KASVI!
Minä olen se, joka soitti sinulle
perjantai-aamuna. Sait minut jo vähän
uskomaan siihen, että Vihreät voisi
tosissaan ajaa miestenkin asiaa
kiihkofeminismiä vastaan. Tämän päivän
uutiset osoittivat kuitenkin, että
syötit minulle PELKKÄÄ PASKAA.
Tyypillinen feministinen tilanne, jossa
miehiä syytetään ahdistelusta hyvin
kevyin perustein, ja KUKAS se halventaa
oikeutta vaikenemalla todistamasta. Ketä
suojelet? Minäkin olen muuten kerran
elämäni aikana joutunut tilanteeseen,
jossa eräs nainen huusi "Tuo yritti
vetää minulta housut alas!", vaikka en
ollut lähelläkään häntä, yrittänyt tai
edes ajatellut mitään sellaista.
Mika Nieminen (31.10.2009 04.09)
Ehkä aiempi kommenttini oli aika
perusteeton.
Kaipa sinulla on syysi, vaikka en tuosta
jutusta luettuani (Sen alkuajoista
lähtien) voi oikein olla uskomatta,
etteikö niissä ahdistelusyytöksissä
olisi mukana "feministin lisää".
Mika Nieminen (31.10.2009 07.40)
Olisi hyvin ikävää jos tekijänoikeudet
kokonaan lopetettaisiin. Se antaisi
suurille yrityksille liikaa etuuksia -
kilpailu niitä vastaan olisi
mahdotonta.
Toisaalta piraattipuolueen ajama
"epäkaupallinen" vapauttaminen on outo
sillä ilmainen jakaminen on väjäämättä
epäkaupallista. Eikä yrityksen sisällä
tapahtuva tietokoneohjelmien laiton
käyttö ole yhtään sen helpompi estää
kuin yksityishenkilöiden.
Lisäksi minusta lakia ei voida lähteä
tekemään pelkästään siitä lähtökohdasta
että sen rikkomisen estäminen on vaikeaa
tai mahdotonta. Onhan kioskiryöstökin
rikos vaikka sen estäminen on
mahdotonta.
Jouko Holopainen (31.10.2009 08.19)
Jos ääripäät näin pikaisesti ajateltuna
olisivat:
a) Tekijänoikeudet, jotka mahdollistavat
innovaation/ luovan työn tuotoksen
omistamisen yksinoikeudella ja edelleen
käytön rajoittamisen tai estämisen
muilta
ö) Ei tekijänoikeuksia, kaikki vapaasti
kaikkien käytössä
ö-vaihtoehdossa suurena ongelmana on se,
että uuden luomisessa riskit panostuksen
tuotosta kasvaisi suuremmaksi, kuin
a-vaihtoehdossa. Eli ei kannata nähdä
vaivaa ja käyttää rahaa uuden luomiseen,
vaan kopioida. Tästäkin huolimatta
innovaatioita syntyisi ja luovaa työtä
tehtäisiin. Tällöin kokonaishyöty tai
tuotos /innovatio olisi suurempi. Koska
innovatioiden määrä vähenisi,
kokonaishyöty ei ehkä kasvaisi
nykyisestä. Taloudellisia ja käyttäjän
asemassa olevia hyötyjiä sekä tuotoksen
jakajia olisi laajempi joukko, mutta
innovaation tai luovan työn
alkuperäisellä tekijällä ei olisi
erityisasemaa taloudellisen hyödyn
saajana.
Ja a-vaihtoehdon puutteet ovat
päinvastaisia: hyödyn kokonaispotti jää
pienemmäksi, koska innovaation tai
luovan työn tekijä rajoittaa tai estää
muilta sen käyttöä tavoitellessaan
mahdollisimman suurta hyötyä itselleen.
Jossakin näiden välillä on olemassa
vaihtoehto n, jossa innovaatioiden tai
luovan työn tekemisestä hyötyy enemmän,
kuin kopioimisesta, mutta kokonaishyödyn
potti saadaan kasvamaan suuremmaksi
sekä jakautumaan nopeammin ja
laajemmalle kuin vaihtoehdossa a. Tässä
vaihtoehdossa huomioidaan nykyistä
paremmin kulttuurin kehittyminen sekä
taloudellisen hyödyn jakautuminen,
tuottavuuden ja tehokkuuden kasvu
ihmisten hyvinvoinnin kannalta (vs. BKT,
corporate business). Keskustelu siitä
millainen tuo n-vaihtoehto käytännössä
on jumittuu liian usein piratismiin ja
pentujen laittomaan latailuun.
D. Ramlösa (31.10.2009 13.12)
Aika akkamaista touhua.
Buji (31.10.2009 14.02)
Itse lähestyisin asiaa siltä kannalta,
että meillä on velvoite jatkaa
perinnettä ja tuottaa kulttuuria kun
olemme saaneet itse nauttia
syntymästämme asti aiempien sukupolvien
luovasta työstä. Meidän on siis
yhteiskuntana luotava mahdollisuudet eri
alojen luoville yksilöille ja
yhteisöille tuottaa korkealaatuista
kulttuuritarjontaa. Nyt, jos hyväksymme
tämän velvoitteen, on mietittävä millä
tavalla voimme jatkaa kulttuuriperinteen
tuottamista ja kenties kehittyä vielä
aiempaa paremmiksi tällä elämänalueella.
Jos mietitään koko ajan vain rahaa ja
kuka rikastuu ja hyötyy, olemme matkalla
kohti yhteiskuntaa, jossa ei ole mitään
muuta tekemistä sillä ansaitullla
rahalla kuin uuden roinan haaliminen ja
planeetan pintakerroksen saastuttaminen
erilaisilla turhakkeilla. Laskelmoiva
voitontavoittelu voi tuottaa
kulttuurielämyksiä mutta jokaisen luovan
ihmisen henkilökohtaiseksi motiiviksi
äkkirikastuminen tai edes porvarillinen
vauraus ei sovi.
Yhteiskunnan tulisi pystyä joustamaan
niin, että eri motiiveilla ja eri
lähtökohdista toimivilla olisi
mahdollisuuksia toteuttaa itseään. Tässä
kansalaispalkka olisi yksi ratkaisu
varsinkin nuorten taiteilijoiden
ensiavuksi. Monihan joutuu nykyään
ottamaan kohtuuttoman riskin ryhtyessään
taiteilijaksi ja eri taiteenlajien
ammattilaiset ovat usein köyhimpien
ammattien listalla kärkisijoilla.
Kansalaispalkka ei kuitenkaan mielestäni
sovi taiteentuottamisen ensisijaiseksi
rahoitukseksi. Valtio ei saa olla
raha-automaatti.
Tavoitteena tulee olla yhteiskunnan
luovuuden kasvattaminen. Siirtyminen
aineettomaan kasvuun ja kohti
kokemuksien ja elämysten kulttuuriaja
samalla luopuminen tuhlaamisen ja
ahneuden motivoimasta pinnallisesta
kulutusyhteiskunnasta. Luovaan
yhteiskuntaan ei päästä luovan työn
sektorin sosialisoimisella. Siihen ei
myöskään päästä alistumalla
massaviihteen suuryritysten vaatimuksiin
ja kontrolliyhteiskuntaan, jossa voidaan
tavallisia ihmisiä tarkkailla ja
rankaista mielivaltaisesti. Vihreiden
poliittisen toiminnan ytimessä on
luonnonsuojelun ohella myös
ihmisoikeuksien puolustaminen.
Tilannetta ei helpota yhtään, jos kaikki
keskittyvät vaan ajamaan omista
lähtökohdistaan omia etujaan. Pitäisi
tarkastella asiaa laajemmasta
näkökulmasta. Kulttuurintuotanto on
aivan kuten terveydenhuolto tai koulutus
osa toimivan yhteiskunnan ydintoimintoja
ja osaltaan määrittelee koko
yhteiskunnan mielekkyyttä. Mitä järkeä
on sitoutua kulttuurivihamieliseen
yhteiskuntaan? Miksi pitäisi hyödyttää
yhteiskuntaa, joka keskittyy vain voiton
maksimointiin? Mihin malliin ikinä
päädytäänkään, olennaista on, että
luovan työn tekijöillä on mahdollisuus
jatkaa toimintaansa muuttuvassa
maailmassa ja saada työstään
kohtuullinen korvaus. En halua elää
maassa, jossa ei ole elävää kulttuuria.
vhy (31.10.2009 16.37)
Tekijänoikeuslaki tarvitsee remonttia,
se on täysin selvää.
Vähemmän esillä keskustelussa on ollut
itse tekijöiden kanta. Yllättäen
nimittäin tekijät näyttävät olevan sitä
mieltä että esimerkiksi Piraattiliiton
ajama 5-10 vuoden suoja-aika
kaupalliselle käytölle on liian lyhyt.
Perusteluina vaikkapa seuraavia:
- Taiteen tekeminen vaatii sekä aikaa
että pääomaa. Laadukasta kulttuuria ei
tehdä puolipäiväisesti jolloin pääomia
hankitaan usein tekijänoikeuksia vastaan
joten huononnus näissä ehdoissa
huonontaa myös itse tekijöiden
mahdollisuuksia. Myöskin on otettava
huomioon se että pääomia tarjoavien
thojen bisnesmallit eivät ole
taiteilijoiden hallinnassa.
- On olemassa suuri joukko
taiteilijoita joiden elanto riippuu
kokonaan tai merkittäviltä osin
tekijänoikeuksista, esim.
ammattisäveltäjät ja -sanoittajat jotka
eivät käy keikoilla. Yllättäen tämä sama
ihmisjoukko on ollut mukana tekemässä
isossa osaa nykyään suositusta
kulttuurista.
Pienellä budjetilla tehtyä
omakustannemusiikkia on mikseri.net
pullollaan. En kyllä toivoisi että
kaikki muukin musiikki päätyy sinne.
Jaakko Kyrö (31.10.2009 18.58)
Niin. Tämä teksti olisi ollut hyvä ja
oivaltava vielä kymmenenkin vuotta
sitten. Koko 2000-luvun olisi kaiken
järjen mukaan pitänyt jo olla
konkreettisten tekojen aikaa. Sen sijaan
meno on mennyt mm. hallituspuolue
vihreiden ohjaamana aina vain
hullummaksi.
Itse en usko, että vihreät pystyvät tai
edes uskottavasti pyrkivät toimimaan
tässä(kään) asiassa millään järkevällä
tai kokoomuksesta poikkeavalla tavalla,
vaikka puolueen ehdokkaina olisikin
yksittäisiä tätä(kin) asiaa ymmärtäviä
ihmisiä. Äänestäjien tai puolueen
jäsenyyttä harkitsevien ei kannata antaa
tämän tekstin kaltaisille yksittäisille
inhimillisyyden tai ymmärryksen
osoituksille juurikaan arvoa: puolueen
jäsenten äänestyskäyttäytyminen ja
heidän tekemänsä lakialoitteet puhuvat
paljon uskottavampaa ja valitettavasti
karumpaa kieltä.
Jaakko Meriläinen (1.11.2009 00.54)
Samaa mieltä Jaakon kanssa.
Tekijänoikeuskysymys on itselle siinä
määrin tärkeä tekijä, että vaikka yksi
edustaja puolueessa sitä kannattaa, niin
pohdin omassa äänestämisessäni sitä mikä
puolueen päälionja aiheessa on. Ääni
Jyrkille on kuitenkin ääni myös muille
Vihreille ja puolue ovat keskeltä poikki
TO- sekä netin yksityisyyttä
käsittelevissä kysymyksissä.
Vihreitten kantoja näissä odotellessa
valitsen äänestääkö ensi kerralla hyvin
työnsä tehnyttä Kasvia, vaiko
Piraattipuoluetta Vihreiden arpoessa.
S (1.11.2009 19.00)
Samaa mieltä Jaakon kanssa.
Tekijänoikeuskysymys on itselle siinä
määrin tärkeä tekijä, että vaikka yksi
edustaja puolueessa sitä kannattaa, niin
pohdin omassa äänestämisessäni sitä mikä
puolueen päälionja aiheessa on. Ääni
Jyrkille on kuitenkin ääni myös muille
Vihreille ja puolue ovat keskeltä poikki
TO- sekä netin yksityisyyttä
käsittelevissä kysymyksissä.
Vihreitten kantoja näissä odotellessa
valitsen äänestääkö ensi kerralla hyvin
työnsä tehnyttä Kasvia, vaiko
Piraattipuoluetta Vihreiden arpoessa.
S (1.11.2009 19.00)
Vaikka Piraattipuolue onkin yhden asian
puolue, enkä ihan yhtä räikeitä kantoja
aja, on tuo yksi asia hyvin tärkeä
nyky-yhteiskunnassa ja tällä hetkellä
Piraattipuolue on ainoa puolue kentällä
jolla on selkeä aiheeseen.
Sietää harkita vakavasti ensi vaaleissa.
Janne (3.11.2009 13.52)
Miten olisi seuraava blogimerkintä
vaikkapa tuosta vihreiden yhteisesti
hyväksymästä poikalasten uskonnollisesta
ympärileikkauksesta.
Tuttu mies (5.11.2009 10.05)
"Miten olisi seuraava blogimerkintä
vaikkapa tuosta vihreiden yhteisesti
hyväksymästä poikalasten
uskonnollisesta
ympärileikkauksesta."
Jotain rajaa. Tämä uutisankka lähti
"vihreitä lähellä olevan filosofin"
tuumailusta puolueristeilyllä
(Vantaalaisessa hotellissa). Vihreillä
ei ole kantaa poikien
ympärileikkaukseen, haluaisin kuulla
millä puolueella on.
Siinä Brax on oikeassa että tytön ja
pojan ympärileikkaus on täysin eri asia.
Jussi N (6.11.2009 00.20)
"Siinä Brax on oikeassa että tytön ja
pojan ympärileikkaus on täysin eri
asia."
En oikein ymmärrä miten pojan
sukuelinten silpominen
(=peruuttamattoman vahingon
aiheuttaminen) eroaa tytön vastaavasta
(myös peruuttamattoman vahingon
aiheuttaminen) ?
Meillä koirillakin (mm. hännän
typistäminen) on paremmat oikeudet kuin
lapsilla.